5 FIRM I ORGANIZACJI, KTÓRE MUSISZ POZNAĆ – FRESH KICK FOR THE WHOLE WEEK///15

Jest taka maksyma – “innovate or die”. Nie musisz się nią kierować, ale pamiętaj, że inni będą 😉

Są miejsca, gdzie innowacje nie są mile widziane. Są miejsca, gdzie nadal ziemia jest płaska, słońce wiruje wokół niej, a maile wysyła się faksem. W takich miejscach powiedzieć “mam pomysł” to jak powiedzieć “odchodzę”. Są też firmy i organizacje gdzie innowacja jest kluczową wartością, a chęć zmiany siłą napędową – właśnie o nich chciałbym dzisiaj opowiedzieć. Na każdy dzień tygodnia mam dla was jedną inspirującą firmę lub organizację. Czek dem ałt.

1. Poniedziałek: IDEO – design to nie tylko logo

IDEO to globalna firma zajmująca się designem. Zaprojektowali na przykład szkołę w Peru. Nic wielkiego, mogłoby się wydawać – w Polsce też mamy kilka ładnych szkół. Budowa idzie czasem opornie, ale przecież każdy musi zarobić. IDEO podeszło do tematu holistycznie (jak zawsze) – opracowano strategie nauczania i zarządzania systemem oraz model biznesowy – budynki były dopiero ich pochodną.

Całemu projektowi przyświecała idea dostępności, skalowalności i perfekcji.

Nie myśl o szkole jako budynku do którego wrzucasz przypadkowych ludzi żeby marnować ich czas, ale o systemie, w którym każdy pełni odpowiednią funkcję. Całość ma spinać się biznesowo. IDEO przedstawia swój sposób myślenia, jako “design thinking”. Na drugim biegunie widzę niestety większość szkół, które miałem okazję poznać.

https://twitter.com/ideo

2. Wtorek: FABRICA – reklama może więcej?

FABRICA to “educational institution, research workshop and studio”. Jest przede wszystkim dzieckiem Toscaniego i pokłosiem jego kampanii dla Benettona. Jest dzieckiem trochę nieszczęśliwym bo bardzo ciężko jest znieść taki ciężar.To trochę jak z zespołem, który nagrał genialną pierwszą płytę, której kolejne nie są w stanie dorównać. Fabrica co jakiś czas odgrzewa zresztą Benettona:

benetton-unhate-campaign-5

Tutaj nasza, polska wersja 😉

benetton_unhate_poland

Fabrica to organizacja warta obserwowania – być może w tej chwili szuka swojej drogi, ale na pewno jeszcze nas zaskoczy.

https://twitter.com/fabrica

3. Środa: Frogdesign – żaba i design

Kolejna firma, używająca słowa design. Ale tak jak IDEO, z designem w potocznym rozumieniu (to jak coś wygląda) niewiele ma wspólnego. Ta żaba jest bliższa temu, jak o designie mówił Steve Jobs – design to nie tylko to jak coś wygląda, ale jak działa. Ta żaba tworzy wszystko – od słuchawek, poprzez system rowerów miejskich i elektrycznego ładowania samochodów po akcje społeczne. W tym filmie jeden z pracowników opowiada na czym polega wyjątkowość żaby (przepraszam za akcent, trochę ciężko się słucha :):

Na stronie Frogdesign znajdziecie mnóstwo case’ów, ale też mnóstwo opisów ich sposobów działania. Ile z tego jest marketingowym bulszitem, a ile prawdą tego nie wiem. Ale dokonania mówią same za siebie.

https://twitter.com/frogdesign

4. Czwartek: AKQA – dasz radę to wymówić?

Podoba mi się to co AQKA mówi o sobie: “We ideate, design and deliver iconic digital products and services that improve people’s lives”. Ok – może przesadziłem – pewnie co trzecia firma w Polsce i na świecie mówi coś podobnego. Dodając jeszcze magiczne słowo “jakość”. Ale w tym przypadku kolejny razy portfolio stoi za górnolotnymi sformułowaniami. Taki przykład:

Stworzyć nowy język – próbowano już z esperanto bez większych sukcesów. Tutaj zasięg podejrzewam był zbliżony;), ale sam sposób myślenia, tworzenie prostych w gruncie rzeczy ale angażujących rozwiązań dla marki zasługuje na kudosy.

https://twitter.com/AKQA

5. Piątunio: Stocznia – cudze chwalicie a swojego nie znacie…

Nie jest tak, że wszystko co dobre jest na zachodzie. Doskonały przykład to warszawska 😉 Stocznia. Nie budują tam okrętów (chociaż kto wie). Stocznia nie jest agencją reklamową, ale tak jak wymienione wcześniej firmy, próbuje zmieniać rzeczywistość, a nie tylko pokazywać ludziom ładne obrazki.

Oddając głos twórcom: „Stocznia” powstała w celu krytycznego i rzetelnego opisywania wyzwań dotyczących życia społecznego w Polsce oraz poszukiwania i upowszechniania skutecznych, innowacyjnych i opartych na partycypacji obywatelskiej metod reagowania na nie.

Jak to się przekłada na praktykę? Mnóstwo zrealizowanych projektów na pograniczu badawczo-społecznym, raportów i wdrożeń. Niektóre są świetne, inne jeszcze muszą poczekać na swoje momentum. Ja na przykłąd lubię projekt naprawmyto.pl

naprawmyto

https://twitter.com/_stocznia

Podsumowując tego Kicka – bo ostatnio jakoś nie było podsumowań: oglądam ostatnio bardzo fajny serial – Fargo i wyłapałem tam taką sentencję (cytuję z pamięci): Tylko głupiec może wierzyć, że da się na stałe naprawić świat. Ale to nie znaczy że nie powinniśmy próbować.

Good week and good luck, cu next week.

Submit a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *