Strateg marketingowy – wybierz właściwie i nie martw się potem.
Czy wiesz co robi strateg marketingowy (strateg od marketingu)? Czy to jakiś szczególny rodzaj stratega? Czy różni się czymś od stratega biznesowego, stratega marki i innych podgatunków? Jeżeli zastanawiasz się, czy potrzebny ci i twojej firmie taki strateg, i co możesz z nim zrobić a czego lepiej nie próbować – czytaj dalej…
Strateg – kiedy jest potrzebny?
Lista sytuacji, w której przyda Ci się strateg (biznesowy, marketingowy) jest dość długa – najważniejsze z nich to:
- Potrzebuję nowego spojrzenia na mój biznes
- Chcę się szybciej rozwijać – linie produkcyjne są gotowe. Produkt jest gotowy, czekamy tylko obranie spójnego kierunku, jakiegoś pomysłu na to co robimy.
- Niby wszystko jest w porządku, ale nasza marka nie rozwija się tak jak byśmy chcieli. Jesteśmy przezroczyści.
- Mam fajną markę i produkt, ale nie wiem co dalej – co i w jaki sposób powiedzieć ludziom? Jak do nich dotrzeć?
Strateg marketingowy? Zastanów się, kogo szukasz…
Jeden z moich postów dotyczących strategii (Branża, branżunia – kto to jest ten strateg) cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Zaciekawiło mnie, że dużo wejść na niego generuje fraza “strateg marketingowy”. Byłem naprawdę zaskoczony. Być może zamknięty w szklanej bańce żyłem w przekonaniu, że strateg to strateg – i w przeciwieństwie do na przykład jeży na podgatunki się nie dzieli.
To akurat może Cię zaskoczyć – rodzina jeży nie ogranicza się do jednego gatunku – po więcej informacji odsyłam tutaj 😉 Musi się znać na marketingu (czyli – marce, reklamie, public relations, biznesie) i musi się znać też na biznesie. Dlatego ta praca wydawała mi się zawsze tak ciekawa. Z samego założenia wymaga szerokiej perspektywy i ciągłego poszerzania horyzontów.
Co musi zatem umieć strateg?
Strateg musi umieć pokazać twojej marce/biznesowi/firmie gdzie teraz jesteś. Razem z tobą musi zdefiniować, gdzie chcesz być. Jeżeli już to wiesz, musi przełożyć to na zrozumiały dla otoczenia język. Musi też pokazać ci jak tam dotrzeć (o tym też we wspomnianym przede mną na początku poście). Dlatego musi być cały czas na bieżąco z tym co dzieje się w świecie, znać narzędzia i trendy.
Strateg zapewne nie zaplanuje Ci zapewne kampanii w AdWords lepiej niż specjalista ds. SEM (Search Engine Marketing). Dlatego, jeżeli jesteś przekonany/a że SEM to jedyny sensowny kanał w Twoim biznesie, nie szukaj stratega tylko dobrej agencji/freelancera SEM. Jeżeli chcesz ustawić proces sprzedaży i przeszkolić ludzi na słuchawce – poszukaj doświadczonego dyrektora sprzedaży. I tak dalej…
Kompetencje stratega (marketingowego) w praktyce
Klient, któremu wiele kilka lat temu przygotowywałem strategię powiedział, że dostał ode mnie na koniec prac bardzo ciekawy dokument (“strategia marki”) w którym ze wszystkim się zgadzał i był podekscytowany wszystkimi wnioskami do jakich razem doszliśmy. Ale gdy emocje opadły, poczuł że nie za bardzo wie co z nim dalej zrobić. Bo znać kierunek i cel to zaledwie ułamek sukcesu – równie ważna jak nie ważniejsza jest ich codzienna egzekucja. Myślę, że właściciele biznesu często popełniają błąd zamawiając “strategię” jako produkt, z którym później sami chcą iść przez świat. Tak sam jak stratedzy, którzy taki produkt dostarczają a później idą w swoją stronę zupełnie nie przejmując się wdrożeniem swoich idei (kasa się zgadza więc po co się przejmować). Ale żeby strategia nie była tylko teorią i aby móc nadzorować jej wdrażanie strateg (czy też marketer) musi mieć naprawdę bardzo szerokie kompetencje. Przyjrzyj się wykresowi:
To tylko ogólny rys “narzędziówki” stratega, tymczasem aby mieć realny wpływ na wdrażanie strategi (przez pracę z ludźmi) wypadałoby by jeszcze posiadać szeroki zakres kompetencji miękkich:
Potrzeby twojej marki/firmy a kompetencje stratega
Wróćmy teraz do listy z początku wpisu – czyli sytuacji, w których przyda Ci się strateg a kompetencji jakie powinien posiadać
- Potrzebuję nowego spojrzenia na mój biznes – tutaj mamy studnie bez dna – nowego spojrzenia mogą dostarczyć nowe możliwości reklamowe, o których nie miałeś pojęcia (np. sprawne generowanie leadów). Ale też wyeliminowanie problemów w zarządzaniu (np. wąskie gardła w komunikacji) jak również umiejętność storytellingu – opowiedzenie o twojej marce w nowy sposób. Dlatego właśnie moim zdaniem dobry strateg to człowiek renesansu. Dlatego ja osobiście zawsze poświęcałem i poświęcam dużo uwagi swojej wszechstronności.
- Chcę się szybciej rozwijać – linie produkcyjne są gotowe, produkt jest gotowy, czekamy tylko obranie spójnego kierunku, jakiegoś pomysłu na to co robimy. W takiej sytuacji aż prosi się o połączenie chłodnej analizy z kreatywnością. Kreatywność niepodparta wiedzą i zrozumieniem stanu faktycznego, w jakim znajduje się Twoja firma może okazać się skokiem na bungee bez bungee. Na początku super emocje ale na końcu… marny koniec.
- Niby wszystko jest w porządku, ale nasza marka nie rozwija się tak jak byśmy chcieli – jesteśmy nijacy. j.w. 🙂
- Mam fajną markę i produkt, ale nie wiem co dalej – co i w jaki sposób powiedzieć ludziom? Jak do nich dotrzeć? Strateg musi mieć w małym palcu aktualne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Musi umieć przekuć ogólną wizję firmy/marki na jej zrozumienie w oczach klientów.
Chcesz wiedzieć więcej, w jaki sposób stworzyć strategię swojej firmy? Zapraszam do kontaktu.
