4 książki polecane w SAR MBS by Effie, które warto przeczytać
“Przeczytaj te 4 książki a zyskasz szczęście, bogactwo i zadowolenie.”

Od zeszłego roku biorę udział w I edycji studiów “SAR MBS by Effie“. Jest to praktyczna, marketingowa szkoła skierowana do kadry zarządzającej, bazująca na doświadczeniach konkursu Effie i SAR. Na bieżąco nabywam drogą kupna książki polecane przez prowadzących warsztaty i zajęcia. Do tej pory udało mi się przeczytać 4 z nich:
- Siła Nawyku, Charles Duhigg
- Pułapki myślenia, Daniel Kahneman
- Decoded, Phil Barden
- The Decision Book, Mikael Krogerus & Roman Tschäppeler (ta pozycja dotarła do mnie w prezencie, dziękuję 🙂
Każdą z tych pozycji mogę śmiało polecić, poniżej w kilku słowach opowiem Ci dlaczego.
Siła nawyku – o niemożliwej zmianie
Chcesz zmienić swoje życie? Siła nawyku to nie typowy poradnik i jeżeli szukasz psychologicznego przewodnika to możesz się zawieść. Szczególnie jeżeli jesteś leniuszkiem. Samej zmianie własnych nawyków w formie poradnika jest dosłownie kilkanaście stron. Dla mnie największa wartość tej publikacji wynika natomiast z bardzo ciekawie opisanych i inspirujących case’ów biznesowych i społecznych. Czytając tę książkę miałem kilka razy refleksję “gdybym tylko przeczytał to wcześniej…”.
Niezwykle wartościowy z perspektywy marketera czy osoby kierującej firmą jest chociażby opis zmiany funkcjonowania metalurgicznego giganta Alcoa, wynikający z wdrożenia wizji najbezpieczniejszej firmy na świecie. Bezpieczeństwo na pierwszy rzut oka nie łączy się z zyskownością, ale w tym wypadku przyniosło firmie duży sukces. Duhigg z lekkością znaną innym “popularnym naukowcom” typu Gladwell miesza i łączy tego typu przypadki z uzasadnieniem pływackiego sukcesu Michaela Phelpsa czy historią kobiety, która straciła wszystko grając w ruletkę. Wszystkie te przypadki łączy jedno – siła nawyków.
Reasumując w 3 bulletach:
- nie jest to poradnik (dla mnie to pozytyw bo nie lubię poradników 🙂
- może otwierać oczy, a nawet zmienić życie
- czyta się z łatwością a dużo można się dowiedzieć
Pułapki myślenia
Kiedy podejmować decyzje intuicyjnie, a kiedy “racjonalnie”? I co to właściwie znaczy “racjonalnie”? Kiedy czytałem pierwsze strony Pułapek myślenia w lewym oku zakręciła się mała sentymentalna łezka. Odżyły wspomnienia ze studiów socjologicznych na Karowej, gdzie na rozmowach o heurystykach, błędach poznawczych i systemach myślenia spędzaliśmy długie dni (oraz wieczory a czasami nawet noce). Ta książka to dla mnie powrót do przeszłości, a dla Ciebie może zmienić przyszłość. Dzięki niej możesz spojrzeć na podejmowane przez siebie decyzje – życiowe i biznesowe w nowy sposób, z dużo większą samoświadomością.
Pułapki myślenia nie są napisane językiem typowo akademickim, ale nie jest to też lektura, która przyjmiesz równie lekko jak wymienioną wcześniej Siłę Nawyku. Jeżeli potrzebujesz bardziej praktycznego manuala z wykorzystaniem analiz Kahnemana możesz od razu sięgnąć do kolejnej pozycji – Decoded.

Podsumujmy Pułapki myślenia w 3 punktach:
- wymaga skupienia, ale jak na książkę Noblisty (z ekonomii, nie literatury) czyta się przyjemnie
- holistyczne spojrzenie na to jak myślimy
- zwiększa samoświadomość
Decoded
O ile Pułapki myślenia można określić jako pracę bardziej teoretyczną (co będzie nie do końca prawdą, bo jest tam mnóstwo praktycznych tipów), to Decoded najlepiej potraktować jako jej praktyczne rozwinięcie. W jednej z recenzji można przeczytać: “Pierwsza książka, w której zastosowano pracę nagrodzoną Noblem Daniela Kahnemana w marketingu i reklamie”.
Dużą zaletą tej książki są właśnie praktyczne wskazówki dla marketera, copywritera czy właściciela biznesu. Jeżeli pracujesz trochę dłużej w branży to zapewne znasz większość z nich. Z drugiej strony jeżeli pracujesz dłużej w branży to zapewne co jakiś czas masz potrzebę: a. uporządkowania sobie wiedzy; b. wrócenia do podstaw. W takiej roli ta książka jest naprawdę świetna.

Reasumując w 2 bulletach – Decoded to wartościowa pozycja, jeżeli:
- odpowiedź na pytanie “dlaczego” uznajesz za ważną w swojej pracy
- rozumiesz, że reklama to “sztuka użytkowa” z naciskiem na “użytkowa” 🙂
The Decision Book – książka do podejmowania decyzji
Ta mała książeczka nie podejmie za Ciebie decyzji (jęk zawodu), ale jest szansa, że trochę to ułatwi. W 4 głównych rozdziałach:
Jak poprawić siebie; Jak lepiej siebie zrozumieć; Jak lepiej zrozumieć innych; Jak poprawić innych przekłada na proste diagramy i matryce trudne kwestie.

Podsumujmy zatem Decision Book:
- nie podejmie za Ciebie decyzji, niestety 🙂
- może otwierać oczy
- warto zajrzeć do niej codziennie na 2 minuty – na przykład od razu po przebudzeniu zamiast komórki
Co to jest SAR MBS by Effie
MBS by Effie to nowa edycja szkoły zorganizowanej przez Stowarzyszenie Agencji Reklamowych. Tak się złożyło, że jest to już czwarta szkoła SAR-u w której biorę udział (czekam na dyplom przodownika). Sami organizatorzy piszą o tym przedsięwzięciu tak:
“Dwadzieścia lat konkursu Effie Awards i wspólnych doświadczeń prezesów oraz marketerów największych firm współtworzących kategorię Marketing & Business Solutions pozwoliło nam zbudować bazę wiedzy o efektywnych praktykach rozwoju biznesu i dało podstawy do stworzenia SAR MBS by Effie. SAR MBS by Effie to 5-stopniowy, autorski program rozwojowy dedykowany ambitnym menadżerom, którzy chcą się nauczyć jak rozwijać marketing, aby być liderem zmian w organizacji.”
Więcej przeczytasz na przykład tutaj:
Mówimy więc o szkole biznesowej. Książki są z pogranicza socjologii, filozofii czy psychologii, ale zdecydowanie nie z kategorii poradników “Jak zbudować firmę w tydzień mając dolara w kieszeni” czy “Jak zdobyć szczęście, bogactwo i zadowolenie w tydzień”.
Ale może właśnie to świadczy o ich (i szkoły) wartości.

Jeżeli czytałeś/aś i masz inne zdanie, ale możesz zarekomendować ciekawą, podobną publikację – daj znać w komentarzu.
Strona programu szkoły: link
O programie szkoły w magazynie Brief: link